Vanuit Ponferrada met goede afloop. - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Henk Maliepaard - WaarBenJij.nu Vanuit Ponferrada met goede afloop. - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Henk Maliepaard - WaarBenJij.nu

Vanuit Ponferrada met goede afloop.

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

27 September 2017 | Spanje, Cebreiro

Gisteren avond nog even in het centrum van Ponfarada geweest ( circa 66000 inwoners) zag er gezellig uit, eerst nog wat gedronken en toen naar een wok, meeste restaurants gaan pas om half negen of later open, we zaten met zijn zessen, tegen de tijd dat we weggingen kwam er nog een familie van 8 personen.
Vanmorgen slecht gestart, we dachten rechtstreeks naar Cacabelos te rijden, circa 15 km om daar de Camino route weer op te pakken, doch dat liep anders ineens onverhard, nog een lekke band en vijf km omgereden en stukjes gelopen voordat we weer op de verharde wegen kwamen. Daar dan na 20 km gelijk maar koffie gedronken en een fietsenzaak opgezocht voor binnenbanden en goede fietspomp, bij alle fietsen de banden weer op druk gezet, met zo,n handpompje kom je niet verder dan 3 bar en gelijk de ketting weer wat laten smeren.
Verder fietsend door een heel mooi dal met aan beide zijden de bergen, waar de mooie herfstkleuren van de bomen opvallen, via Villa Française del Biezo wat trouwens een heel mooi dorpje is verder het dal ingefiets met daar nog weinig hoogtemeters, wel ging men telkens de snelweg A6 onderdoor, denk wel een keer of acht.
Vandaag de tweede dode vos op de weg zien liggen, eerder van de week ook al één.
Ook zijn we vandaag onze Italiaanse fietser uit Bolonga weer twee keer tegengekomen, dan zit hij op zijn gemak aan de kant van de weg met zijn fiets wat te eten.
Na 45 km uitkomend bij een hotel / restaurant langs de kant van de weg ( in La Porca de Valcare) en daar zitten lunchen.
Even hierna begon het echte klimwerk, begon met 4-5% stijging met later stroken van 8-10%, temperatuur werkte ook niet in ons voordeel, circa 28 graden, Bep moest hierdan ook een stukje lopen wat zeker geen schande is, bij een drinkstopje zochten we dan ook de schaduw op, we klimden zo 10-11 km achtereen, aankomend op een hoogte van 1100 meter zijn we het dorpje Puerto Pedrafita ingegaan om wat koud water te scoren, we besloten maar om hier te overnachten, eigenlijk moesten we nog een km of 5 verder naar de Cebreiro op een hoogte van 1300 meter en daar hadden we eigenlijk geen zin meer in. Hostel of pension was wel snel gevonden, het was tenslotte al tegen zessen en met deze temperaturen lieten we ons pilsje lekker smaken.
We konden lekker in het Pension eten, moeder de vrouw met schort kookt en haar man zet het op tafel, erg huiselijk allemaal.
Vandaag 61 km gefietst, ik zelf 65 maar dat komt zo en 912 klimmeters.
Nu wat ging er mis vandaag, maar kwam gelukkig allemaal nog goed :
1: Het verkeerd rijden vanmorgen.
2: De lekke band, ja kan natuurlijk gebeuren, maar Jac had alleen maar een binnenband bij zich met een dik ventiel, paste voor Rina der fiets maar niet van zijn fiets, gelukkig had ik er een paar bij me en die paste wel.
3: Na de lunch vergeet ik mijn stuur fietstasje met alles erin, even Bep helpen, fiets tasje neergezet en weggereden, kwam hier na twee km achter, dus als een speer terug, tasje niet meer te zien, om niet alle details te vermelden het was gelukkig afgegeven in het restaurant, ik dus weer zielsgelukkig op dat moment, ja hoe kan je het gebeuren!!!!!!!!!. Maar gelukkig eind goed al goed.
Nu op tijd naar bed en morgen gelijk 4 km klimmen en daarna lekker veel afdalen.

• 27 September 2017 - 22:53

Piet:

Hoi Allemaal.
    Als wij het verslag lezen was het vandaag echt een zware dag met onverharde wegen en zwaar klimwerk,
    jullie wisten al dat er nog moeilijke dagen zouden komen.
    het eindje nadert. een goede nachtrust en morgen weer hersteld.
    Moedige strijders. succes voor morgen, hopen op mooi fietsweer
    Piet en Rie

• 28 September 2017 - 00:05

Tonny:

We zijn net terug van het bridgen en spraken Ilse in de Grutterswei. Ze zal blij zijn als jullie weer terug zijn!! De laatste week voor jullie. Dus nog even volhouden!!!
    Tonny en Rineke

• 28 September 2017 - 19:35

Sjaan:

Nou het Bep denk dat je wel je goed je best doen deze weken.Je bent een toffe meid hoor en je weer het he volhouden je kan 't.Hier is het vandaag niet zo lekker weer.Zaterdag hebben we Fam. dag bij A.V Flakkee.Zo dat was het weer.

Grtjs Sjaan en Kees XXX