De zondag in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Henk Maliepaard - WaarBenJij.nu De zondag in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Henk Maliepaard - WaarBenJij.nu

De zondag in Santiago

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

01 Oktober 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Toch vandaag nog maar een verslag gemaakt.

De zondag in Santiago:
We hebben lekker uitgeslapen en gingen dan circa halftien naar beneden voor ons ontbijt, op dat moment regende het hier maar we hoeven niet te fietsen, dus was gaf het. Tegen elven richting de Kathedraal, zo'n mis als je hier bent moet je tenslotte ook een keer meemaken, was ondertussen wel droog geworden. Onderweg kwamen we het Limburgse stel tegen wat we afgelopen dinsdag hadden ontmoet, zij waren vrijdag aangekomen en hadden de mis die dagelijks wordt gehouden voor de Pelgrims al bijgewoond, zij gingen per trein terug naar Biarritz waar hun auto stond, was maar een kort praatje want wij wilden wel zitten in de kathedraal en dan moet je er een uur van te voren toch wel aanwezig zijn. De dienst begon 12.00 en uur later liepen we weer naar buiten. De kathedraal was zeer goed gevuld, ( schatting is moeilijk maar 1000 tot 2000?) heel wat mensen moesten dan ook staan. Het hoogte punt was wel De Botafumeiro: dit is het grootste wierookvat ter wereld en wordt tijdens het einde van de pelgrims mis rondgezwaaid, er wordt een enorme zwengel aan het vat gegeven en de acht monniken aan het touw doen de rest, het enorme vat zwaait van de ene naar de andere kant. Volgens overlevering dient de Botafumeiro om de lucht in de kathedraal te zuiveren van onreinheden en onwelriekende geuren van de pelgrims, maar in de praktijk geldt het wierookvat als een belangrijke toeristische attractie.
Buiten scheen het zonnetje weer al een beetje en dan ook een terrasje gepakt met koffie en een lekker stukje Santiago taart, met daarna nog een borrel.
In de middag zijn we nog even naar het hotel gelopen waar onze fietsen op transport worden gezet, ze waren net een busje aan het inladen, die van ons gaan volgende week pas, maar de tassen stonden al in de auto en gaan morgen al naar Eindhoven, worden wel gelijk met de fietsen afgeleverd.
Daarna weer naar het centrum en een toertje met een stadstreintje gedaan door de stad, was eigenlijk niet zo boeiend.
Nog wat geslenterd door de vele winkelstraatjes met zijn veeeele souvenirs winkeltjes van bijna allemaal Santiago souvenirs. Tegen vijven weer zittend op een terrasje kwamen ineens de drie fietsers uit Ierland voorbij, deze hadden we vorige week zondag in Leon voor het laatst gezien omdat zij daar een extra dag bleven hangen, voor ons en hun allen een verrassing en een korte omhelzing met de felicitatie voor het volbrengen van de tocht, zij hadden vandaag de laatste 60 km gefietst en waren dan ook blij en vermoeid dat ze aan de finish waren, nog gezellig een 20 minuten bij elkaar gezeten.
Na het eten weer richting ons B & B, waar we nog door een gezellig straatje liepen die we nog niet hadden ontdekt. We kwamen daar nog een grote stoet van demonstranten tegen, enkele honderden die met Catalaanse vlaggen liepen en veel gezang en kabaal door de smalle straatjes trokken, waarschijnlijk een protest wat er vandaag in Catalonië en Barcelona is gebeurt.
Nu stop ik en morgen rond tienen met Taxi naar vliegveld.