Op weg naar Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Henk Maliepaard - WaarBenJij.nu Op weg naar Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Henk Maliepaard - WaarBenJij.nu

Op weg naar Burgos

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 September 2017 | Spanje, Burgos

Vanmorgen zaten we voor ons doen bijtijds op de fiets, 09.10 vertrokken vanuit La Calzada, via de rustige weg LR-201 zijn we naar Belorado gefietst, daar kwamen we even 11 uur aan na 28 km, dus tijd voor koffie. Onderweg veel kale velden gezien, graan is er tenslotte er al vanaf, doch ook veel rode punt paprika’s worden hier gekweekt. Omgeving is trouwens wel heel mooi met aan beide zijden de heuvels. ( vanaf km 10 tot km 45 liep de weg gestaag omhoog waarvan de laatste 5 het percentage opliep van 4 – circa 7 % )
Hierna verder op de N120 waar het goed te fietsen was, na circa 38 km begon het laatste en lastigste deel van de klim, ondanks dat we de laatste 30 km al steeds omhoog gingen was deze een km of 5 lang en eindigde boven op de puerto de La Pedraja, tot nu ons hoogste punt van 1150 meter, hierna weer lekker geleidend naar beneden, na 58 km op teller, via de toch wel aardige rustige weg Bu-V7012. Na 58 km gestopt in Agés om de inwendige mens van wat energie te voorzien, dit was weer bij een Albergue restaurant en tevens overnachting voor de wandelde Pelegrino's waar we er vandaag ook weer veel van hebben gezien, ondanks dat we vandaag niet over looppaden hebben gereden. Net voor de top van de berg passeerden we de 3 fietsers uit Ierland die we gisteren ook hadden ontmoet, zij waren al om 8.10 vertrokken uit La Calzada en met de lunch zaten we ook weer een tafeltje naast hun. Verder zaten we met 4 Italianen aan tafel waarvan er drie op de mountainbike de tocht fietsen en de 4e reed met een busje, net voorin Burgos zagen we ze nog voor hun hotel staan.
Vervolgens moesten we nog circa 20 km naar Burgos, waarvan de laatste 8-9 km over N1 waar toch wel aardig veel verkeer overging.
Zodoende kwamen we om kwart voor vijf aan bij ons hotel, de kathedraal kunnen we van onze kamer zien.
De dames gingen douchen en Jac en ik hebben eerst nog een lekker biertje gedaan net buiten het hotel.
Vanavond maar even naar Centrum lopen om de Santa Maria Kathedraal uit de 16e eeuw van dichtbij te zien en tevens lekker wat te gaan eten.
Vandaag 83 km gefietst met 745 klimmeters, valt dus nog wel mee. Weer zoals gisteren, fris begin doch na halfelf oplopend naar 20 tot circa 25/26 graden, boven Burgos kwam wel meer bewolking maar zon en temperatuur bleef heel aangenaam.
De kathedraal is inderdaad heel mooi en op de pleintjes rondom was het om 20.00 nog heel druk.

• 21 September 2017 - 21:18

Bianca:

Klinkt als een hele mooie rit vandaag Henk; ik zie het bijna voor me, zoals je het beschrijft!

• 21 September 2017 - 21:48

Kees Tieleman :

Fijn dat het zo lekker gaat, lekker fietsen, eten en drinken, wat wil je nog meer.
    Mooie landschappen en interessante gebouwen bezichtigen, het klinkt allemaal heel goed.
    Succes verder,
    Groeten,
    Kees en Sjaan

• 21 September 2017 - 22:43

Iris:

Leuke dag zo te lezen! En altijd goed om te horen dat jullie die Ieren toch weer even met gemak ingehaald hebben he :) Take care! Xx

Edith:

Leuk om jullie zo te volgen. Klinkt als een prachtige reis. Zet hem op alle 4. Xxxx

• 22 September 2017 - 15:07

Conny:

Heel wat klimmetjes daar ..maar als je beloond word met mooi uitzicht ..ook weer snel vergeten .Nog veel fiets plezier toppers !!Lieve groetjes Teun en Conny

• 22 September 2017 - 20:48

Piet:

Hoi Allemaal.
    Het gaat best goed met jullie, de verslagen worden iedere dag meer uitgebreid en de bergjes worden goed verteert, de echte klimmers gaan zich nu zeker van voren melden.
    Voor morgen een fijne dag en veel fietsplezier.